Lige siden jeg var knægt og længe før jeg kom i skole har jeg tegnet.

Jeg tegnede altid – alt muligt – men mest dyr og fugle. Det var en måde at overleve en kedelig skoletid – spærret inde, men i tegneriet kunne jeg få tiden til at gå og underholde klassekammeraterne med karrikaturer – af dem – af lærerne og andre fjollerier.

Så ud på cyklen til fuglestederne om eftermiddagen. Og hjemme ved mit lange skrivebord, som min far havde bygget til mig, sad jeg og tegnede de fugle og dyr jeg havde set ude i naturen og jeg tegnede den afrikanske savanne med elefanter og giraffer, og alt det som jeg drømte om en dag at opleve i virkeligheden.
Ingvald Lieberkind husker jeg – denne fremragende danske naturformidler – min første tv stjerne og en person, som fik stor indflydelse på mit valg af livsbane. Et tilbud om læreplads som tegner/konservator på Zoologisk Museum som 15 årig, men mine forældre satte sig imod, jeg skulle ha en realeksamen først!
Heldigvis kom chancen igen senere, så jeg kunne udvikle mit tegne-talent.
I 1974 blev jeg optaget på Danmarks bedste tegneskole – Skolen for Brugskunst i København, som dengang var en fantastisk tegneskole – og som havde en akademisk tilgang til den “kreative skoling”- Her blev jeg uddannet uddannelse som illustrator- og grafiker som elev hos nogle af Danmarks allerbedste tegnere og grafikere. Skolen var noget af en omvæltning for Brøndbydrengen derude på Vestegnen. Det gik fint med tegneriet, men noget vanskeligere i starten var det, at vænne sig til det kunstneriske studiemiljø, husker jeg. Jeg fortsatte som jeg altid havde gjort, med at tegne dyr og fugle og mennesker og lærte tegnefaget fra grunden med speciale i formidling af natur bl.a. med videnskabelige illustrationer til fagbøger.
Allerede i studietiden kom de første opgaver. Illustrationer til en fugleguide – et pladecover – en plakat – og nogle freelancejobs hist og pist, og som underviser på ungdoms- og aftenskoler kunne huslejen betales mens jeg var under uddannelse. Senere blev jeg kursusleder og fik faste ansættelser: Skoletjenesten. Søndagsavisen. Danmarks Turistråd og efter en kort tid som lærer ved den Grafiske Højskole, startede jeg som selvstændig og åbnede min egen grønne tegnestue i 1989. Her lavede jeg gennem årene mange grønne kampagner og formidlingsopgaver – som jeg selvfølgelig også tegnede illustrationerne til.
I 2008 åbnede jeg for privatundervisning i mit atelier i Kalvehave på Sydsjælland. Grundskoling i de klassiske tegne færdigheder. Studie-kulturen og den klassiske skoling – “mester-læren” fra akademiet og mine erfaringer som professionel illustrator, maler og grafiker var grundlaget for min undervisning og kurserne, som primært henvendte sig til børn og unge.
At være en mentor for unge der søger optagelse på videregående kreativ uddannelse: Danmarks Designskole, Animator skolen Grafisk Fortælling, Arkitektskolens Designlinie og tilsvarende. Og flere af mine elever har opnået optagelse og er kommet ad den vej.
En solid grundskoling i tegning- og grafik og en målrettet skoling af talentet og flid ikke mindst -, er forskellen på om man bliver optaget på sit drømmestudie eller ej!
I 2014 måtte jeg opgive mine planer om at lave privatundervisning af skoleelever. Den nye Folkeskolereform, var et stavnsbånd for eleverne, som skulle blive på skolen om eftermiddagen..

Her i 2017 har jeg etableret Henrik Dahls Tegneskole, som tilbyder undervisning her i mit atelier her i Kalvehave. Læs mere om tegneskolen og tilbuddene HER.

At tegne var udgangspunkt for mit arbejde med illustration, maleri, fortælling og figurformgivning.

Det er tegningen og fortællingen som var og fortsat er mit udgangspunkt.

Det kommer der illustrationer, storyboards, malerier, udsmykninger, figurer, bøger, tv-indslag og alt muligt ud af.
Mine planer for fremtiden er at lave lidt flere udstillinger. Undervise i atelieret. Skrive og tegne fortællinger til bøger og film.

Kalvehave oktober 2017

At tegne er udgangspunkt for mit arbejde med illustration, maleri, fortælling og figurformgivning.

Det er tegningen og fortællingen som var og fortsat er mit udgangspunkt.

Det kommer der illustrationer, storyboards, malerier, udsmykninger, figurer, bøger, tv-indslag og alt muligt ud af.
Mine planer for fremtiden er at lave lidt flere udstillinger. Undervise i atelieret. Skrive og tegne fortællinger til bøger og film.